ADHD and its relationship to comorbidity and gender [PhD Thesis]

2.50
Hdl Handle:
http://hdl.handle.net/2336/29956
Title:
ADHD and its relationship to comorbidity and gender [PhD Thesis]
Authors:
Sólveig Jónsdóttir
Citation:
Sólveig Jónsdóttir. ADHD and its relationship to comorbidity and gender . [Reykjavík] : Íslandsprent, 2006
Issue Date:
2006
Abstract:
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is the most common neuropsychiatric disorder of childhood and constitutes approximately 50% of referrals to child and adolescent mental health clinics. The disorder is associated with negative impact on families and both academic and vocational outcomes. Estimated prevalence is approximately 3%- 7% in school-age children according to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Text Revision (DSM-IV-TR), published by the American Psychiatric Association in 2000, but rates of ADHD vary depending on race and ethnicity, gender, and age. Diagnostic rates are on the increase with accompanying financial burden to health care services.; Athyglisbrestur með ofvirkni (attention-deficit/hyperactivity disorder, ADHD) er algengasta taugageðröskun barna og unglinga og greinist hjá um helmingi þeirra sem leita á barna- og unglingageðdeildir. Röskun þessi hefur neikvæð áhrif á fjölskyldulíf barna, námsárangur þeirra, starfshæfni og samskiptahæfileika. Einkenna gætir í mörgum tilfellum fram á fullorðinsár. Helstu einkenni röskunarinnar hjá börnum eru skert athygli, hreyfiofvirkni og hvatvísi. Orsakir eru enn óþekktar, en taugasálfræðilegar kenningar hafa verið settar fram um að ADHD einkennist helst af skertri stjórnunarfærni (executive function, EF). Greining á ADHD byggist yfirleitt á lýsingu foreldra og kennara á hegðun barnsins. Einnig er oftast stuðst við greindarpróf og/eða taugasálfræðileg próf. Mörgum spurningum er enn ósvarað hvað varðar fylgni ADHD við aðrar geð- og þroskaraskanir, kynjamun, taugasálfræðilega veikleika, greiningaraðferðir og meðferð.
Description:
Neðst á síðunni er hægt að nálgast ritgerðina í heild sinni með því að smella á hlekkinn View/Open; To access full text version of this thses. Please click on the hyperlink View/Open below
Rights:
openAccess

Full metadata record

DC FieldValue Language
dc.contributor.authorSólveig Jónsdóttir-
dc.date.accessioned2008-06-12T11:00:15Z-
dc.date.available2008-06-12T11:00:15Z-
dc.date.issued2006-
dc.date.submitted2008-06-12-
dc.identifier.citationSólveig Jónsdóttir. ADHD and its relationship to comorbidity and gender . [Reykjavík] : Íslandsprent, 2006en
dc.identifier.isbn9979-70-166-8-
dc.identifier.isbn978-9979-70-166-8-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2336/29956-
dc.descriptionNeðst á síðunni er hægt að nálgast ritgerðina í heild sinni með því að smella á hlekkinn View/Openen
dc.descriptionTo access full text version of this thses. Please click on the hyperlink View/Open belowen
dc.description.abstractAttention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is the most common neuropsychiatric disorder of childhood and constitutes approximately 50% of referrals to child and adolescent mental health clinics. The disorder is associated with negative impact on families and both academic and vocational outcomes. Estimated prevalence is approximately 3%- 7% in school-age children according to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Text Revision (DSM-IV-TR), published by the American Psychiatric Association in 2000, but rates of ADHD vary depending on race and ethnicity, gender, and age. Diagnostic rates are on the increase with accompanying financial burden to health care services.en
dc.description.abstractAthyglisbrestur með ofvirkni (attention-deficit/hyperactivity disorder, ADHD) er algengasta taugageðröskun barna og unglinga og greinist hjá um helmingi þeirra sem leita á barna- og unglingageðdeildir. Röskun þessi hefur neikvæð áhrif á fjölskyldulíf barna, námsárangur þeirra, starfshæfni og samskiptahæfileika. Einkenna gætir í mörgum tilfellum fram á fullorðinsár. Helstu einkenni röskunarinnar hjá börnum eru skert athygli, hreyfiofvirkni og hvatvísi. Orsakir eru enn óþekktar, en taugasálfræðilegar kenningar hafa verið settar fram um að ADHD einkennist helst af skertri stjórnunarfærni (executive function, EF). Greining á ADHD byggist yfirleitt á lýsingu foreldra og kennara á hegðun barnsins. Einnig er oftast stuðst við greindarpróf og/eða taugasálfræðileg próf. Mörgum spurningum er enn ósvarað hvað varðar fylgni ADHD við aðrar geð- og þroskaraskanir, kynjamun, taugasálfræðilega veikleika, greiningaraðferðir og meðferð.is
dc.description.sponsorship1) Vísindasjóður Landspítala-háskólasjúkrahúss 2) Sjóður Odds Ólafssonar, Öryrkjabandalagi Íslands 3) Minningarsjóður um Ólafíu Jónsdóttur, Geðverndarfélagi Íslandsen
dc.language.isoenen
dc.publisherÍslandsprenten
dc.rightsopenAccessen
dc.subjectOfvirknien
dc.subjectDoktorsritgerðiren
dc.subjectBörnen
dc.subjectUnglingaren
dc.subjectTaugasálfræðien
dc.subjectADHDen
dc.subjectMálþroskien
dc.subject.meshAttention Deficit Disorder with Hyperactivityen
dc.subject.meshMental Disorders Diagnosed in Childhooden
dc.subject.meshChilden
dc.subject.meshPrevalenceen
dc.titleADHD and its relationship to comorbidity and gender [PhD Thesis]en
dc.typeThesisen
dc.contributor.departmentRijksuniversiteit Groningen, Groningen, The Netherlandsen
dc.publisher.departmentRijksuniversiteit Groningen, Groningen, The Netherlandsen
dc.rights.accessOpen Accessen
All Items in Hirsla are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.