• English
    • íslenska
  • English 
    • English
    • íslenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Journal Articles, Peer Reviewed (Ritrýndar vísindagreinar)
  • Icelandic Journal Articles (Peer Reviewed)
  • View Item
  •   Home
  • Journal Articles, Peer Reviewed (Ritrýndar vísindagreinar)
  • Icelandic Journal Articles (Peer Reviewed)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of HirslaCommunitiesAuthorsTitleSubjectsSubject (MeSH)Issue DateJournalThis CollectionAuthorsTitleSubjectsSubject (MeSH)Issue DateJournal

My Account

LoginRegister

Local Links

FAQ - (Icelandic)FAQ - (English)Hirsla LogosAbout LandspitaliLSH Home PageLibrary HomeIcelandic Journals

Statistics

Display statistics

Skilvirkni skimunar með Talnalykli : leit að slökum nemendum í stærðfræði

  • CSV
  • RefMan
  • EndNote
  • BibTex
  • RefWorks
Thumbnail
Name:
S2003-08-F2.pdf
Size:
1.176Mb
Format:
PDF
Description:
Allur texti - Full text
Download
Average rating
 
   votes
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item. When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
 
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Authors
Guðmundur B. Arnkelsson,
Einar Guðmundsson
Issue Date
2003

Metadata
Show full item record
Citation
Sálfræðiritið 2003, 8:49-63
Abstract
Gagnsemi og kostnaður við skimun stærðfræðierfiðleika í 1.-7. bekk grunnskóla með prófþáttunum Reikningi og aðgerðum og Tölum voru athuguð í staðalbindingarúrtökum Talnalykils (N = 1.914) . Beitt var merkjagreiningu (signal detection analysis) og miðað við að finna slaka nemendur, þá sem voru einu staðalfráviki eða meira undir meðaltalinu á heildartölu Talnalykils, út frá frammistöðu á prófþáttunum tveimur. Forspárhæfni Reiknings og aðgerða var lítil í 1. bekk en umtalsverð í 2. til 7. bekk. í 2. - 7. bekk var hægt að finna um 90% slakra nemenda með því að leggja Talnalykil allan fyrir þá sem fengu 9 eða lægra á Reikningi og aðgerðum. Með þeirri vísunarreglu spöruðust tæp 60% fyrirlagna samanborið við það að allt prófið væri lagt fyrir alla nemendur. Í tveggja þrepa skimun, þar sem bæði Reikningur og aðgerðir og Tölur eru notuð, er hægt að finna 90% slakra nemenda (84 eða lægra á heildartölu Talnalykils) með því að leggja prófþáttinn Reikning og aðgerðir fyrir alla nemendur, Tölur fyrir 43% þeirra og Talnalykil allan fyrir 33% nemendahópsins. Finna má 80% slakra nemenda með því að leggja prófþáttinn Reikning og aðgerðir fyrir alla nemendur, Tölur fyrir 31% þeirra og prófið allt fyrir 21% þeirra. Ef aðeins á að finna verst settu nemendurna þannig að ásættanlegt er að þriðjungur slakra nemenda finnist ekki, næst sá árangur með því að leggja Tölur fyrir 20% nemenda og prófið allt fyrir 15% nemenda. Niðurstöður rannsóknarinnar staðfesta að hægt er að finna slaka nemendur í stærðfræði með Talnalykli á hagkvæman hátt. Skimunin skilar verulegri gagnsemi án umtalsverðs kostnaðar. Aðferð við skimunina er sveigjanleg, þar sem hægt er að stilla vísunarviðmið með hliðsjón af gagnsemi og kostnaði skimunarinnar. Verulegur ávinningur getur verið af því fyrir skólakerfið að hagnýta niðurstöður rannsóknarinnar.
The utility of screening for mathematical difficulties was studied in the normative sample (7V=1914) of Talnalykill, a criterion- and norm-referenced standardized test of mathematics achievement. The aim was to use one or two subtests to find students that were one standard deviation or more below the mean on the test as a whole. The subtest Arithmetic had little accuracy in first grade. However, about 90% of low-achieving students (one standard deviation or more below the mean) could be found in grades 2 to 7 when using a criterion of 9 or below (M=10, sd=3) on the subtest. This would result in 60% reduction in the number of assessments with the test as a whole. Two step screening with both Arithmetic and Numbers with 90% of the low-achieving students found, resulted in assessment of all students with Arithmetic, 43% with Numbers and 33% of the students with the test as a whole. If 80% discovery rate for low-achieving students is adequate, this could be achieved by assessment of 100%, 31% and 21% of the students with Arithmetic, Numbers and the test as a whole, respectively. A discovery rate of 67%, by comparison, required assessments of 100%, 20% and 15% of the students respectively with the two subtests and the test as a whole. The results confirm that low-achieving students in mathematics can be found cost-effectively by using Talnalykill. Screening for the total score by one or two subtests has high utility and reasonable cost. The screening method is also very flexible, since the information provided enables the fine-tuning of the screening criterion in order to optimize the trade-off between discovery rate and cost. This flexibility enhances the value of the results for use within individual schools or school systems.
Description
To access publisher full text version of this article. Please click on the hyperlink in Additional Links field
Additional Links
http://www.sal.is
Collections
Icelandic Journal Articles (Peer Reviewed)

entitlement

 

DSpace software (copyright © 2002 - 2021)  DuraSpace
Quick Guide | Contact Us
Open Repository is a service operated by 
Atmire NV
 

Export search results

The export option will allow you to export the current search results of the entered query to a file. Different formats are available for download. To export the items, click on the button corresponding with the preferred download format.

By default, clicking on the export buttons will result in a download of the allowed maximum amount of items.

To select a subset of the search results, click "Selective Export" button and make a selection of the items you want to export. The amount of items that can be exported at once is similarly restricted as the full export.

After making a selection, click one of the export format buttons. The amount of items that will be exported is indicated in the bubble next to export format.